Parfymen

Ja då var det dags för en ny filmrecension och denna gång är det inget att se fram emot.
Vi  var  nämligen  och  såg en film  som  hetter  "Parfymen - en mördares historia".




Filmen handlade om en pojke som skulle bli lämnad att dö av sin mamma om det inte var för att han hade ett så välutvecklat luktsinne att han började att skrika och därmed räddades från sin död (bara här låter den ju jätte spännande eller hur).
Pojken som hette Jean-Baptiste Grenouilleu blev satt på ett barnhem där han utvecklade sin förståelse för saker genom att känna deras lukt. Han blev sen såld till nåt arbete med kroppen (kommer inte riktigt ihåg) där han ville få ut något mer av livet eller något mer av sin näsa kanske man skulle kunna säga. Det var ungefär här som filmen började att komma igång.
Han sökte jobb i alla fall hos en känd parfymist Giuseppe Baldini (Dustin Hoffman) som hade försvunnit lite i konkurensen och efter mycket om och men fick han i alla fall jobbet som parfymist och skapade många goda dofter och mycket pengar till Baldini. Men Grenouilleu kunde inte glömma bort den doft av en söt flicka och ville lära sig hur man kunde bevara en sådan doft och reste till en annan del av frankrike för att lära sig den underbara gåvan.
Med tiden blir han mer och mer besatt av att fånga en ung kvinnas doft och det är då saker börjar hända på riktigt och stundtals blir den faktiskt lite otäck.
Hur det går ska jag inte avslöja men jag kan avslöja att slutet på filmen var det sjukaste, vidrigaste och konstigaste jag har sett på bio och tack vare det drog den ner hela filmen. För er som älskade boken kan jag meddela att den är precis som boken (i alla fall gällande slutet).

Därför måste jag ge filmen 2 pajer utav 5.
Tanken var god att försöka ge publiken känslan av dofter men det gick inte riktigt hem och sen var den i min smak nästan 45 minuter för lång och slutet pajade mer eller mindre hela filmen.

Detta var i alla fall min recension och tänker ni mysa på alla hjärtans dag och gå på bio så skulle jag inte gå på den i alla fall, i så fall skulle jag hellre hyra en bra film och mysa hemma.

Det var allt från Myrbergs hörna.

På återseende nästa gång.


Kommentarer
Postat av: Josefine

ja det var fan i mig en riktigt jävla sjuk film... herregud.. vi tar den där med museumet nästa gång.. puss

Postat av: sadjad

2??? ja det var ett generöst betyg för den där hemska filmen...kram

2007-02-14 @ 13:03:40
Postat av: lovisa

håller precis på och kollar på den;P

2008-03-05 @ 21:15:06
URL: http://lovisap.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback